Informasi, Kaunseling Kerjaya, Peperiksaan, Cinta, Remaja, Keluarga, Motivasi, OKU,

Followers, sila tinggalkan link blog saudara saudari ya. Terima kasih sudi mengikuti blog biasa ini

2011/05/29

MBOT memperkasakan pendidikan teknikal

MBOT memperkasakan pendidikan teknikal

Yang Berbahagia Prof Datuk Dr Abdul Hakim Juri


NEGARA akan memartabat pendidikan teknikal dan latihan vokasional (TEVT) dengan beberapa transformasi seperti menaik taraf Sekolah Menengah Vokasional sebagai kolej vokasional dan menyeragam sistem persijilan bagi mengeluarkan sumber manusia terbaik. 

Universiti Kuala Lumpur (UniKL) yang ditubuhkan MARA pada 2002 antara institusi terawal menerima lulusan TEVT untuk melanjutkan pengajian ke peringkat diploma dan ijazah sarjana muda. Presidennya, Prof Datuk Dr Abdul Hakim Juri menjelaskan perkembangan terkini TEVT di negara ini dengan perbandingan di Eropah kepada Wartawan Varsiti, Mohd Feroz Abu Bakar.

S Bagaimana Datuk melihat transformasi TEVT kepada kepentingannya dalam sistem pendidikan negara ? 

J Memang sudah sampai masa untuk kita melakukan transformasi TEVT secara besar-besaran dengan objektif untuk menjadikan aliran teknikal dan vokasional sebagai pilihan utama dan bukan lagi pilihan untuk pelajar yang ‘gagal’.

Istilah ‘gagal’ sepatutnya tidak digunakan dalam kamus sistem pendidikan di sekolah. Sistem penilaian yang dilakukan di sekolah lebih kepada mengukur keupayaan akademik seseorang, pelajar yang kurang keupayaan ini tidak patut dilabel sebagai ‘pelajar gagal’. Pelajar haruslah diberikan aliran yang sesuai dengan keupayaan dan minat mereka dengan aliran TEVT menjadi antara aliran teras pada peringkat sekolah.

Tidak ada pelajar yang patut dilabel sebagai gagal kerana ini semacam ‘doa’ kita untuk mereka. Kita harusnya mendoakan mereka menjadi anak yang berjaya mengikut kelebihan masing-masing.

Selepas dunia pendidikan pelajar akan berpindah ke dunia pekerjaan. Aliran TEVT di peringkat sekolah membolehkan pelajar didedahkan lebih awal dengan pelbagai kerjaya strategik. Kalau boleh semua pelajar melalui latihan vokasional dalam bidang berkaitan yang mereka minati sebelum melanjutkan pendidikan pada peringkat lebih tinggi. Ini boleh dilakukan dengan kerjasama sektor industri. Ramai pelajar yang memilih program untuk melanjutkan pengajian dalam sesuatu bidang tanpa mempunyai maklumat yang lengkap kerana tidak didedahkan dengan pelbagai pilihan kerjaya yang ada.

Ramai pelajar yang memilih sesuatu program pengajian kerana ingin bersama rakan lain atau kerana mereka ditawarkan oleh institusi pendidikan program berkaitan. Aliran TEVT apabila diperkasakan oleh kerajaan akan membolehkan setiap pelajar memilih bidang kerjaya yang selari dengan keperluan negara.

Mungkin selepas Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), ketika pelajar mengikuti Program Latihan Khidmat Negara, mereka boleh didedahkan kepada kerjaya dan kemudian melakukan praktikal di syarikat supaya mereka mempunyai gambaran awal mengenai sesuatu kerjaya.

TEVT yang akan dimartabatkan pada peringkat sekolah memang tindakan ke hadapan kerana pelajar akan didedahkan dengan kerjaya tertentu.

Tetapi, aliran TEVT jangan dilabel hanya untuk mereka yang gagal atau kurang pencapaian akademik. Saya berpendapat mereka tidak gagal cuma sistem peperiksaan akademik tidak mengukur atau mengenal pasti kekuatan lain yang mereka ada. Jika ini dilakukan, kita boleh berikan aliran yang sesuai untuk mereka berjaya.

Sistem pembelajaran TEVT yang membabitkan proses pembelajaran secara praktikal dapat membantu pelajar memahami teknologi yang canggih dan kompleks. Aliran TEVT di sekolah pastinya akan meningkatkan sistem pendidikan negara kita.

BACA LAGI...



S Bagaimana pula TEVT di negara maju seperti Jerman atau Perancis?

J
Di Jerman dan Perancis secara amnya, kita lihat TEVT menjadi teras sistem pendidikan negara itu kerana rata-rata pelajar yang ke universiti melalui sistem TEVT terlebih dulu. Di Jerman, pelajar yang mempunyai kelayakan untuk ke universiti memilih untuk mengikuti program TEVT terlebih dulu. Maksudnya, TEVT adalah teras sistem pendidikan mereka.

Di Jerman ada institusi pendidikan tinggi yang dinamakan Fachhochschule (FH), iaitu universiti terapan atau aplikasi dan universiti teknikal (TU) yang bersifat akademik serta saintifik. Kedua-dua FH dan TU ini menawarkan program dalam bidang kejuruteraan, tetapi dengan pendekatan berbeza.

Tetapi sebelum sampai ke peringkat universiti, pelajar peringkat sekolah di Jerman akan diberi pilihan dalam tiga aliran. Fokus dan penilaian setiap aliran ini berbeza. Maksudnya selepas menamatkan pendidikan peringkat rendah, pelajar akan disalurkan ke peringkat menengah dalam mana-mana tiga aliran ini. Ada aliran vokasional dan yang lain, tetapi tiada pelajar dilabel sebagai gagal.

Tempoh aliran peringkat menengah ini tidak sama kerana ada dua atau tiga tahun. Lulusan setiap aliran boleh meneruskan pengajian ke peringkat lebih tinggi, termasuk untuk pelajar aliran vokasional. ‘Dual-system’ yang terkenal di Jerman membolehkan pelajar mengikuti pengajian di kolej vokasional dan melakukan latihan praktikal di industri. Di Jerman terdapat kelayakan tertinggi TEVT yang dikenali sebagai ‘Meister’ yang amat dihormati oleh sektor industri.

S Bagaimana sistem pendidikan di Jerman atau Eropah melakukan penilaian kepada pelajar sebelum memasuki tahap universiti?

J Sistem mereka tiada peperiksaan seperti Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR). Mereka menilai pelajar sekolah rendah untuk melihat kecenderungan pelajar untuk memasuki aliran yang sesuai. Saya setuju dengan cadangan Kementerian Pelajaran jika menghapuskan UPSR. Itu langkah yang baik, tetapi tentu akan diganti dengan penilaian yang lain. Penilaian baru ini sepatutnya tidak hanya berasaskan kepada keupayaan akademik pelajar.


Setiap pelajar sepatutnya dinilai daripada pelbagai jenis kebolehan barulah disalurkan ke aliran tertentu di peringkat menengah. Contohnya pelajar cemerlang dari segi keupayaan kognitif atau psiko-motor. Kita tidak boleh mengkelaskan pelajar ini sebagai berjaya atau gagal.

Pelajar disalurkan ke aliran tertentu mengikut kecenderungan mereka. Di Eropah, ibu bapa tidak bercakap mengenai jumlah gred A yang diperoleh anak masing-masing. Sistem persekolahan mereka juga tidak membuat ‘ranking’ atau ‘rating’ untuk pelajar seperti nombor satu hingga tercorot.

Kad laporan pelajar sebenarnya untuk memaklumkan kepada pelajar bidang yang dia cemerlang. Ada pelajar cemerlang dalam sains, ada cemerlang dalam bidang seni, ada cemerlang dalam vokasional. Semua pelajar cemerlang, tiada yang kurang cemerlang kerana mereka dinilai mengikut keupayaan dan kecenderungan. Bila semua pelajar dikategori cemerlang, tiada persepsi bidang ini kelas pertama dan bidang itu kelas kedua.

S Ke mana hala tuju program TEVT negara ini pada masa depan?

J Negara kita dalam proses menubuhkan pihak berkuasa untuk memantau kualiti program TEVT dan profesional yang dihasilkan menerusi TEVT. Tenaga pakar daripada beberapa kementerian kini bekerjasama untuk membentuk badan baru yang dinamakan Lembaga Teknologis Malaysia (MBOT) yang akan menentukan hala tuju pembangunan program yang melahirkan teknologis.


MBOT akan menentukan status dan profesionalisme mereka yang bertugas dalam bidang berkemahiran bagi memastikan output daripada bidang ini yang terbaik. Sebagai contoh, sekarang sesiapa saja boleh membaiki enjin kereta kerana tiada badan yang mengawal etika dan profesional mereka dari segi kualiti kerja dan barang yang diganti dalam kenderaan. Dengan adanya MBOT, semua yang terbabit dalam sesuatu proses kerja dapat dipertanggungjawab.

Akta berkaitan penubuhan MBOT akan dibentangkan ke Parlimen oleh Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI) dengan sokongan penuh Kementerian Pengajian Tinggi (KPT), Kementerian Sumber Manusia, Kementerian Pelajaran dan semua agensi kerajaan yang menawarkan TEVT.

MBOT akan mengawal standard sijil, diploma dan ijazah semua institusi TEVT di negara ini dengan merujuk kepada standard antarabangsa, iaitu Sydney Accord untuk program ijazah teknologi dan Dublin Accord untuk program peringkat diploma.

MBOT akan bertanggungjawab untuk membolehkan Malaysia menjadi ‘signatory’ untuk Sydney Accord dan Dublin Accord bagi memastikan teknologis yang kita lahirkan diiktiraf pada peringkat antarabangsa. Jika syarikat kita melaksana projek di negara lain dan membawa teknologis kita, pekerja ini diiktiraf di negara asing seperti mereka mengiktiraf pekerja yang dihasilkan oleh institusi negara mereka sendiri.

Objektif MBOT ialah menjadikan hasil kerja yang terbaik daripada graduan TEVT. Jawatankuasa penubuhan MBOT dipimpin oleh MOSTI dan disertai oleh semua agensi dan institusi yang berkaitan dengan TEVT di negara ini termasuk UNIKL.

 

Share:

1 comments:

Rozali said...

Assalamualaikum Cikgu Ma

moga cadangan ini kerana Allah

Wassalam

Pautan Pendidikan

Pautan Pendidikan

Antibuli

Eduwebtv

THESTAR

NST

MMAIL

Welcome

Welcome

Halatuju Kerjaya

kaunseling kerjaya (464) Halatuju (338) selepas SPM (338) kerjaya (271) Kerjaya Kemahiran dan Teknikal (125) IPT (113) selepas STPM (80) IPTA (69) dunia ICT (62) Kerjaya Aliran Sains (59) akademik (58) Selepas Matrikulasi (57) Kerjaya Pendidikan (53) Institusi Kemahiran (52) kerjaya perguruan (46) STPM (45) Matrikulasi (44) Halatuju Selepas STPM (40) sekolah (40) ILKA (39) Halatuju Selepas Matrikulasi KPM (37) Minat Kerjaya (35) IPTS (33) Institut Latihan Kemahiran Awam (33) Selepas UPSR (31) Kerjaya Kejuruteraan (30) Terkini Lepasan Sekolah dan Mahasiswa (28) Kerjaya Kesihatan (27) UPU (25) Matrikulasi KPM (23) Aliran Agama dan Pendidikan Islam (22) MARA (22) Panduan Temuduga (22) Kolej Matrikulasi Premier (21) Selepas PT3 (21) Tingkatan 6 (21) TEVT (20) Halatuju Selepas PT3 (19) Jom Masuk U (18) Kolej Vokasional (18) UPSR (17) politeknik (17) Kerjaya Keusahawanan (16) Halatuju selepas PMR (15) Sains dan Inovasi (15) Selepas Peperiksaan (15) Sijil Kemahiran Malaysia (15) Kerjaya Akauntan (14) Kerjaya Vokasional (14) Kolej Matrikulasi Teknikal (14) Vokasional (14) Institusi Kemahiran MARA (13) Kerjaya OKU (13) ADTEC (12) Sekolah Berasrama Penuh (12) kerjaya separa perubatan (12) sains teknologi (12) IKBN (11) Siswazah (11) Kerjaya Perajurit (10) Kerjaya Aliran Seni (9) Kerjaya Automatif (9) Kerjaya Kejuruteraan dan Pesawat (9) Kerjaya Pertanian (9) Pameran Pendidikan (9) Politeknik Premier (9) kerjaya paramedik (9) pra-U (9) sains astronomi (9) Cara-cara Menjadi Seorang Guru (8) Jururawat (8) SKM (8) Tingkatan 1 (8) Kolej Komuniti (7) Sains (7) Universiti (7) Universiti Luar Negara (7) Haluan Kerja Pendidikan (6) KMPh (6) Kerjaya Jurumasak (6) Kerjaya Perubatan (6) Kolej Kemahiran Tinggi MARA (6) MEdSI (6) SDH (6) Sekolah Dalam Hospital (6) CIAST (5) GLC (5) IKM (5) ILJTM (5) Kerjaya Jururawat (5) Kerjaya Kewangan (5) Kerjaya Pemprosesan Makanan (5) Kolej FELDA (5) MRSM (5) Politeknik Metro (5) Program Ijazah Luar Negara (5) Universiti Kolej Swasta (5) Akademi Binaan Malaysia (4) ILP (4) KKTM (4) Kerjaya Juruterbang (4) Kerjaya Perakaunan dan Ekonomi (4) Kerjaya Perundangan (4) Pengajar Vokasional (4) SKIM LATIHAN TENAGA PENGAJAR PRORAM MATRIKULASI KPM (4) Sekolah Harian (4) Sekolah Teknik (4) Sekolah Vokasional (4) Selangkah ke UiTM (4) Senarai IKBN (4) Akademi Laut Malaysia (3) Asasi IPTA (3) Campus Life (3) Diploma Vokasional Malaysia KPM ILP (3) IKIP (3) INSPEN (3) INSTITUT KEMAHIRAN MARA (3) Institusi Latihan Pengajar Vokasioanal (3) Institusi Pendidikan Tinggi Swasta (3) KTD (3) Kerjaya Pentadbiran (3) Kerjaya Perhotelan (3) Majlis Latihan Pertanian Kebangsaan (3) SBP (3) SITC-MPSI-IPSI-UPSI (3) SMKA (3) STAM (3) UniSZA (3) Asrama Semai Bakti FELDA (2) Guru OKU (2) ICAM (2) IKIP Advanced Skills Centre (2) INSTITUT LATIHAN PERINDUSTRIAN (2) Institusi Pendidikan MARA (2) Institut Kemahiran Baitulmal (2) Institut Penilaian Negara (2) Karnival Pendidikan MARA (2) Kerjaya Arkitek (2) Kerjaya Kimpalan (2) Kerjaya Konstabel (2) Kerjaya Pembersihan (2) Kerjaya Penyelidik (2) Kerjaya Pereka Fesyen dan Jahitan (2) Kolej Pertanian Malaysia (2) Kolej Teknologi Darulnaim (2) Kolej Yayasan Felda Kampus Mempaga (2) Latihan Industri (2) MPV (2) Maktab Koperasi Malaysia (2) PETRONAS (2) Panduan Pemilihan IPTS (2) Pengajian Separuh Masa (2) Perodua (2) Program Sijil (2) Sekolah KRK (2) Sekolah Kelas Rancangan Khas (2) Sekolah Menengah Agama (2) Skim Latihan Kemahiran FELDA (2) Tingkatan3 (2) i-MAS-C-U (2) APICTA (1) Asrama 1Malaysia (1) Bekerja Sambil Belajar (1) CIDB (1) GiatMARA (1) Guru KEMAS (1) IIUM Higher Education (1) IKB (1) INSTEP (1) Industri Maritim (1) Insititut Teknikal Jepun Malaysia (1) Institut Kraf Negara (1) Institut Teknologi Petroleum PETRONAS (1) JMTI (1) KIST (1) KIST Aviation Academy (1) KUIN (1) Kerjaya Bomba dan Penyelamat (1) Kerjaya ICT (1) Kerjaya Kartunis (1) Kerjaya Maritim (1) Kerjaya Matematik (1) Kerjaya Pelaut (1) Kerjaya Penerbangan (1) Kerjaya Polis (1) Kerjaya Profesional (1) Kerjaya Sains Aktuari (1) Kerjaya Sokongan (1) Kolej Islam Sains dan Teknologi (1) Kolej PTPL (1) Kolej Pengajian Islam Johor (1) Kolej Poly-Tech MARA (1) Kolej Profesional MARA (1) Kolej Twintech (1) LUCT (1) Latihan 1Malaysia (1) MARDI (1) MARSAH (1) MENGUBAH DESTINI ANAK BANGSA (1) MRSM Ulul Albab (1) Maktab Tentera Diraja (1) NATC (1) NIOSH (1) Oversea (1) PLPP Bangi (1) PROGRAM PERSEDIAAN DIPLOMA UTHM (1) Pinjaman Boleh Ubah IPTA (1) Pinjaman Pelajaran (1) Pinjaman Pendidikan Yayasan Pahang (1) Program Diploma (1) Pusat Latihan 1Malaysia (1) Pusat Latihan Perindustrian dan Pemulihan Bangi (1) Pusat Pemulihan OKU (1) Restu College (1) SEKOLAH PERTUKANGAN PERANTIS TENTERA DARAT (1) SENARAI KOLEJ KEMAHIRAN TINGGI MARA (1) Sekolah Bimbingan Jalinan Kasih (1) Sekolah Menengah Agama Negeri Pahang (1) Sekolah Rancangan Khas Pahang (1) Senarai Penaja (1) Tenaga Pengajar Kemahiran (1) Timur Tengah (1) Tingkatan 2 (1) Tingkatan 4 (1) Tingkatan 5 (1) UNITEN (1)

My Blog List